Aanpassingen in woning regelen wordt steeds moeilijker voor senioren

thyssenkrupp Encasa blikt terug op 60 jaar traplift in Nederland

De aanschaf van een traplift is lang niet meer zo eenvoudig als dertig jaar geleden. Dat is een van de zaken die thyssenkrupp Encasa opvalt als het bedrijf terugblikt op 60 jaar traplift. thyssenkrupp was – weliswaar onder een andere naam – het bedrijf dat de traplift in Nederland introduceerde. Zo’n dertig jaar geleden werd een traplift volledig door de gemeente gefinancierd. Daarna werd die regeling gaandeweg aangescherpt tot een inkomensafhankelijke bijdrage volgens de WVG, de Wet voorzieningen gehandicapten. Sinds 2007 geldt de Wmo-regeling, waarmee budget voor aanpassingen in de woning, zoals een traplift, alleen nog in uitzonderlijke situaties wordt verstrekt.Hoewel de kans op een financiële bijdrage vanuit de overheid aanzienlijk kleiner is dan vroeger, moeten ouderen vanwege overheidsmaatregelen langer zelfstandig thuis wonen. Daarom stelt een aantal gemeenten sinds dit jaar de Blijverslening ter beschikking, een initiatief van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting. Ouderen kunnen maximaal € 50.000 ontvangen voor de aanschaf van hulpmiddelen om langer thuis te wonen, zoals een traplift of inloopdouche.

Een goede ontwikkeling, volgens Alewijn Adriaanse, die veertig jaar bij thyssenkrupp Encasa werkte. “De behoefte van mensen die slechter ter been zijn om de trap op en af te kunnen, is in de afgelopen 60 jaar niet veranderd. Er wordt ook wel eens gezegd dat men een bed in de woonkamer kan neerzetten in plaats van een traplift aan te schaffen. Dat is inderdaad goedkoper, maar heeft mentaal vaak een negatieve invloed op de senior in kwestie.”

thyssenkrupp Encasa vindt het belangrijk dat mensen zich goed voelen in hun eigen huis, ook als ze minder mobiel worden. De mogelijkheden van de trapliften zijn in de afgelopen zestig jaar enorm toegenomen, zo vertelt Adriaanse: “De allereerste traplift werd met een staaldraad naar boven getakeld en kwam op zijn eigen gewicht weer naar beneden. De traplift van nu is van een motor voorzien en kan volledig op de vorm van de trap en wensen van de klant worden afgestemd.”

Ter ere van 60 jaar traplift in Nederland en om oude tijden enigszins te laten herleven, geeft thyssenkrupp Encasa haar klanten een flinke korting tijdens de Fabrieksverkoopdag. Op 11 februari opent thyssenkrupp Encasa haar deuren voor rondleidingen door de fabriek en testritten met de trapliften. Klanten ontvangen die dag tot €1.000 korting op een Swing-traplift.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie, via +31 26 4431523 of via serge.beckers@wisse-worldcom.nl of met Jeroen Mäkel, Marketing Manager bij thyssenkrupp Encasa via +31 180 530 831 of via JMaekel@tkencasa.nl.

Over thyssenkrupp Encasa

thyssenkrupp Encasa N.V. is een toonaangevende leverancier van platformliften, trapliften en huisliften. thyssenkrupp Encasa ontwikkelt, ontwerpt en implementeert oplossingen op maat voor haar klanten sinds 1953 en heeft meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van trapliften. Het bedrijf is onderdeel van thyssenkrupp AG.

Engineering. Tomorrow. Together.

Engineering zit ons in het bloed. Technische toepassingen ontwikkelen, dat is wat we doen. Sterker nog, bij thyssenkrupp denken we in techniek. Of we nu op industriële complexen werken of op kantoor. Waar dan ook ter wereld. Dat betekent dat we constant werken aan nog slimmere, innovatievere oplossingen, voor zowel grote als kleine klanten. Dat doen we al 200 jaar.

En als het aan ons ligt, gaan we daar nog minstens 200 jaar mee door. Samen met onze klanten. Want wij kennen hen door en door, zij kennen en vertrouwen ons voor de volle 100%. Ongeacht of ze nou oplossingen zoeken voor hun fabrieken, voor hun werktuigbouwkundige uitdagingen, voor de toenemende verstedelijking of voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen: thyssenkrupp investeert in technologische innovaties en maakt de wereld daarmee stukje bij beetje een betere wereld. Dat beloven we u.

Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl.

photo:Jeroen Mäkel
Jeroen Mäkel