Duitse Universiteit start studie naar spiergroei en valpreventie door traplopen

Wetenschappelijk onderzoek verkent effecten training met StairWalker

De ergonomische constructie van StairWalker maakt traplopen op een natuurlijke manier mogelijk. Daarom kan het apparaat bijvoorbeeld geschikt zijn om patiƫnten na een ongeluk of operatie opnieuw te leren lopen.
Dr. Karsten Witte van SMC
Dr. Karsten Witte van SMC

Professor Jürgen Freiwald, hoofd van de afdeling voor menselijke bewegings-/sportwetenschap aan de Bergische Universiteit Wuppertal is samen met adviesbedrijf Sports Medical Consult (SMC) uit Essen een onderzoek gestart naar de positieve effecten van traplopen als training voor mensen met een fysieke beperking. De studie richt zich op de StairWalker van ThyssenKrupp Encasa als trainings- en drukverlichtingsinstrument. StairWalker is het enige product ter wereld dat steun biedt tijdens het traplopen waardoor de druk op botten en gewrichten wordt verminderd.

Het doel van de studie is de effecten van StairWalker te meten en individuele trainingsmodules te ontwikkelen voor de fysiopraktijk. Met StairWalker kunnen mensen met een fysieke beperking veilig en zonder pijn traplopen. StairWalker is een apparaat met ondersteunend frame dat aan de zijkant van rechte trappen gemonteerd kan worden en mensen die slechter ter been zijn steun biedt om veilig en zelfstandig trap te kunnen lopen. Dr. Witte en zijn team van SMC verwachten dat gewrichten 30 tot 50 procent worden ontzien door gebruik te maken van dit hulpmiddel. In het onderzoek wordt rekening gehouden met verschillende ziektebeelden.

De verwachting is dat het onderzoek zal aantonen dat StairWalker therapeutische behandelingen kan ondersteunen, met name op het gebied van rehabilitatie. Sportwetenschapper Dr. Karsten Witte van SMC: “De ergonomische constructie van StairWalker maakt traplopen op een natuurlijke manier mogelijk. Daarom kan het apparaat bijvoorbeeld geschikt zijn om patiënten na een ongeluk of operatie opnieuw te leren lopen.”

Ook wordt onderzocht of StairWalker het risico op vallen kan verminderen. Dit risico neemt toe naarmate mensen ouder worden. Bijna één op de drie 65-plussers en één op de twee mensen ouder dan 80 jaar valt minstens één keer per jaar. Het is bekend dat actief traplopen de houding en fysieke coördinatie van de beoefenaar verbetert. De onderzoekers verwachten daarom dat traplopen als training op de lange termijn vallen kan voorkomen. Dr. Witte: “Door het gebruik van StairWalker verbeteren mensen hun mobiliteit, omdat traplopen dankzij dit apparaat weer een routine wordt en de spiergroei wordt bevorderd.” De toepasbaarheid geldt zowel in medisch gecontroleerde omgevingen als in privésituaties.

Om de effecten van StairWalker te testen wordt vijfentwintig deelnemers tussen 55 en 70 jaar oud gevraagd tien trappen op en af te lopen in drie verschillende testsituaties. Eenmaal zonder ondersteuning van StairWalker en tweemaal met ondersteuning van StairWalker bij verschillende snelheden. De meeste deelnemers hebben orthopedische, neurologische of cardiologische klachten.

De Witte: “De deelnemers zijn zorgvuldig geselecteerd, omdat knie- en gewrichtsklachten, heupaandoeningen en cardiovasculaire en neurologische klachten, zoals duizeligheid, veel voorkomen bij mensen ouder dan 60 jaar. Al deze klachten vergroten het risico op vallen. Met deze selectie verwachten we de juiste therapeutische behandeling te kunnen vaststellen, die ook een positieve invloed heeft op het voorkomen van vallen.”

De studie wordt uitgevoerd in Philippusstift in Essen, het operationele deel van Katholisches Klinikum Essen. Professor Jürgen Freiwald verwacht de resultaten eind april te kunnen publiceren.

StairWalker is verkrijgbaar in Nederland sinds februari 2012.

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier voor huisliften, platformliften en trapliften en innovatieve producten zoals StairWalker in Nederland. ThyssenKrupp Encasa B.V. is een dochteronderneming van ThyssenKrupp Elevator en onderdeel van de Access Solutions operating unit, die de productie, verkoop en service van deze producten verzorgt.

Met meer dan 46.000 medewerkers, een omzet van 5,3 miljard euro in het boekjaar 2010/2011 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator één van 's werelds toonaangevende liftbedrijven. Het portfolio bestaat uit personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, trapliften en platformliften, alsmede op maat gemaakte service-oplossingen voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk van ThyssenKrupp Elevator met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten. De business unit Elevator Technology brengt de wereldwijde activiteiten op het gebied van personenvervoerssystemen van de ThyssenKrupp Group samen.

photo:PERS - Marjolein Tijdink
PERS - Marjolein Tijdink