ThyssenKrupp Access Solutions installeert hoogste traplift ter wereld in Mecca Clock Tower

Swing-traplift in Mekka benoemd tot Project van het Jaar 2014 door Elevator World magazine

ThyssenKrupp Access Solutions heeft de top van het op twee na hoogste gebouw ter wereld, de Mecca Clock Tower in de heilige pelgrimsstad Mekka in Saoedi-Arabië, toegankelijk gemaakt voor mensen met verminderde mobiliteit. De top van de indrukwekkende wolkenkrabber, gemarkeerd door de halve maan (Hilal), is nu bereikbaar met een Swing-traplift van ThyssenKrupp Encasa. De traplift overbrugt 18,4 meter vanaf de bovenste verdieping op een hoogte van 569 meter. Het internationale tijdschrift Elevator World benoemde de installatie tot Project van het Jaar 2014, vanwege de exclusiviteit van het project en omdat deze traplift als enige geschikt was om de top van dit gebouw te bereiken.

De trapliftinstallatie in het extreem steile en smalle spiraalvormige trappenhuis van de Mecca Clock Tower bestaat uit 13 raildelen met een totale lengte van 24,8 meter. Hiermee overbrugt de lift in totaal 91 traptreden met een gemiddelde traptreebreedte van slechts 380 mm. De rail maakt 29 bochten en is op de binnenbocht van de trap geïnstalleerd om zo min mogelijk ruimte in beslag te nemen.

Het project van ThyssenKrupp Access Solutions won de 1e prijs in de categorie ‘Platformliften & Trapliften’ en versloeg meer dan twintig concurrerende inschrijvingen. De jury van Elevator World bestond uit vooraanstaande professionals uit de branche. Doorslaggevende criteria voor de award waren bijzonderheid, exclusiviteit, innovatie, originaliteit, creativiteit, te overwinnen uitdagingen, installatiemethoden en –techniek en het gebruik van geavanceerde technologie.

Uitdagende installatie
De Swing-traplift is een product dat volledig op maat gemaakt wordt. Het uitdagende installatieproces en benodigde voorbereidende werk werden hoog gewaardeerd door de jury van Elevator World. Aangezien noch de halve maan op de top, noch de bekleding rond de torenspits gemonteerd waren tijdens de installatie van de traplift, moesten de benodigde metingen volledig met de hand worden uitgevoerd, op een hoogte van 569 meter in de buitenlucht met soms harde wind. Voor deze specifieke taak stuurde ThyssenKrupp Access Solutions een speciaal opgeleide technicus uit de fabriek van ThyssenKrupp Encasa in Nederland, die niet bang was voor hoogtes en – belangrijker – moslim was en daardoor naar Mekka mocht gaan.

Gepatenteerde ASL-technologie
Om de traplift soepel te manoeuvreren op de trap is de lift uitgerust met de gepatenteerde ASL (Advanced Swivel and Leveling)-technologie van ThyssenKrupp Encasa. Dit systeem synchroniseert de aandrijving van de traplift met de geometrie van de rail, waardoor de zitting in een vloeiende beweging door het trappenhuis wordt geleid. Dankzij deze technologie kon de beperkte ruimte tevens optimaal worden benut. Dit maakte de Swing-traplift de enige geschikte oplossing voor deze specifieke omgeving.

De totale installatie van de traplift werd binnen een week voltooid.

Over de Elevator World Awards
De Elevator World Project van het Jaar awards dit jaar zijn voor de 16e keer uitgereikt. Het tijdschrift dat wereldwijd verschijnt, eert hiermee uitstekende verticale, horizontale of hellende transportsystemen van innovatief design of speciale toepassingen die grote uitdagingen oplossen. Elk jaar neemt een groot aantal bedrijven uit de liftindustrie deel aan de wedstrijd om een van de prestigieuze prijzen te winnen. De awards worden uitgereikt in de categorieën ‘Liften, Nieuwbouw’, ‘Liften, Modernisering’, ‘Roltrappen, Nieuwe Installaties’, ‘Rolpaden’, ‘Hellende Liften’, ‘Platformliften & Trapliften’, ‘Private Residence Liften’ en ‘Geautomatiseerd Personentransport’.

Meer informatie over de awards is te vinden via www.elevatorworld.com.

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier van platformliften, trapliften en Home Elevators. ThyssenKrupp Encasa ontwikkelt, ontwerpt en implementeert oplossingen op maat voor haar klanten sinds 1953 en heeft meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van trapliften. Het bedrijf is onderdeel van de Elevator Technology business area.

De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 6,2 miljard euro in het boekjaar 2012/2013 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met meer dan 49.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl

photo:Rob de Haan
Rob de Haan