ThyssenKrupp Elevator ontwikkelt state-of-the-art oplossing voor predictive maintenance

‘Internet of Things’ helpt ThyssenKrupp bij een aanzienlijke verbetering van de beschikbaarheid en ‘uptime’ van liften. Een intelligent en webbased asset monitoring systeem zal de betrouwbaarheid en veiligheid voor liften naar grote hoogte stuwen.

ThyssenKrupp heeft van oudsher een belangrijk concurrentievoordeel door continu in te zoomen op betrouwbaarheid; het aspect van liften dat voor klanten in gebouwen overal ter wereld veruit het belangrijkst is. Voortbordurend op de mogelijkheden van het ‘Internet of Things' kunnen liften dankzij de cloud informatie uitwisselen. Door met behulp van sensoren en andere systemen data te verzamelen en deze om te zetten in nuttige business intelligence, is ThyssenKrupp in staat om zijn dienstverlening op het gebied van onderhoud verder te verbeteren.

“We wilden verder gaan dan de geldende standaard voor preventief onderhoud in onze bedrijfstak door predictive en zelfs pre-emptive maintenance aan te bieden. Daardoor kunnen we een nog hoger beschikbaarheidspercentage van onze liften garanderen”, zei Andreas Schierenbeck, CEO van ThyssenKrupp Elevator AG.

Geen flat zonder lift
Grote steden kunnen niet bestaan zonder torenflats en wolkenkrabbers. Andersom zijn flats geen optie zonder liften. ThyssenKrupp Elevator, een van de grootste liftfabrikanten ter wereld, onderhoudt wereldwijd meer dan 1,1 miljoen liften; sommige in iconische gebouwen zoals het nieuwe One World Trade Center in New York.

In haar streven om het onderhoud van liften te optimaliseren, ontwikkelt ThyssenKrupp een connected, intelligent line-of-business (LOB) asset monitoring systeem, dat de betrouwbaarheid van liften aanzienlijk verbetert. Het hart van het systeem wordt gevormd door het Microsoft platform voor the Internet of Things, waaronder Microsoft Azure Intelligent Systems Service en Azure Machine Learning.CGI ontwikkelde een oplossing voor de veilige verbinding van de duizenden sensoren en systemen in de liften van ThyssenKrupp. Deze ‘things’ monitoren alles. Vanaf de motortemperatuur, de uitlijning van assen, de snelheid van de liftcabine en het functioneren van de deuren. Deze data en de data die onderhoudsmonteurs en technici in het veld op hun PC’s en mobiele apparatuur verzamelen, worden in de cloud gezet met de Azure Intelligent Systems Service.

Sturen op real-time data
“Als je er goed over nadenkt, is dit eigenlijk ‘the Internet of Your Things”, zei Microsoft CEO Satya Nadella op 16 juli tijdens de Microsoft Worldwide Partner Conference in Washington D.C. “Als je met klanten praat, blijkt dat ze overal dingen hebben staan. Voor het eerst zijn we nu in staat, om daar op een kosteneffectieve manier een computer bij te zetten zodat we data van die dingen terugkrijgen, die we op een zinvolle manier kunnen gebruiken. Dus in plaats van simpelweg te reageren op een alarm als iets faalt, kunnen technici de real-time data gebruiken om een noodzakelijk onderhoudsbeurt of reparatie in te plannen zelfs voordat er een probleem ontstaat. Bovendien kunnen technici dankzij die dataflow die twee kanten opgaat, bijvoorbeeld een lift op afstand uitlezen en zelfs naar een andere verdieping sturen. Zo leidt ‘Internet of Things’ tot minder reistijd, meer efficiency en minder kosten.”

“ThyssenKrupp Encasa is op haar beurt ook aan het onderzoeken of en hoe deze technologie toegepast kan worden op trapliften en huisliften”, zegt Arina van Oost, algemeen directeur bij ThyssenKrupp Encasa. “Het maximaliseren van het beschikbaarheidspercentage is juist bij de kwetsbare doelgroep voor trapliften van grote toegevoegde waarde.”

Over ThyssenKrupp
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 6,2 miljard euro in het boekjaar 2012/2013 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met meer dan 49.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

Meer informatie is te vinden via http://www.thyssenkrupp-elevator.com/.