ThyssenKrupp Encasa neemt GIO Award 2012 in ontvangst voor StairWalker

Technisch hulpmiddel ter ondersteuning bij traplopen verkrijgt Erkenning Goed Industrieel Ontwerp

ThyssenKrupp Encasa heeft voor het ontwerp van StairWalker een GIO Award in ontvangst genomen. De prijs werd gisteravond uitgereikt tijdens het diner van Designlink in het Klokgebouw in Eindhoven. Een GIO Award, of Erkenning Goed Industrieel Ontwerp, is de enige prijs in Nederland die het vakmanschap van zowel ontwerper als opdrachtgever bekroont. De prijs geldt als een officieus keurmerk voor industrieel ontwerpers. Om voor dit keurmerk in aanmerking te komen, is niet alleen de vormgeving van belang, maar ook functionaliteit, originaliteit, respect voor het milieu, gebruiksgemak en materiaalgebruik wegen mee bij de beoordeling. De Erkenning is bovendien een blijk van vertrouwen in de commerciële kracht van het ontworpen product.

Arina van Oost, Managing Director ThyssenKrupp Encasa Nederland
Arina van Oost, Managing Director ThyssenKrupp Encasa Nederland

De StairWalker is een technisch hulpmiddel die mensen die slechter ter been zijn steun biedt om veilig en zelfstandig trap te lopen. Het apparaat met ondersteunend frame kan aan de zijkant van rechte trappen gemonteerd worden. Het frame biedt bij trapopgang ondersteuning in de rug en ondersteunt de armen bij trapafgang. Tijdens het traplopen kan de gebruiker het gewenste looptempo bepalen en op elk gewenst moment pauzeren. Arina van Oost, Managing Director van ThyssenKrupp Encasa Nederland: “StairWalker is bedoeld voor mensen die nog steeds in staat zijn om trap te lopen, maar zich hierbij onzeker of instabiel voelen. Het apparaat biedt letterlijk een steun in de rug. Het is speciaal ontwikkeld opdat gebruikers met deze oplossing zo lang mogelijk trap blijven lopen en daardoor fysiek actief blijven. Wij zijn zeer verheugd dat we deze mooie erkenning voor StairWalker in ontvangst hebben mogen nemen.”

De GIO Award is te vergelijken met de Amerikaanse Idea Award en de Duitse Red Dot en iF-Award. De award is 27 jaar geleden in het leven geroepen door de onafhankelijke stichting Designlink ter bevordering van de toepassing van design. Het is een gewilde erkenning voor de professionaliteit van alle betrokken partijen bij het ontwerp. De erkenning wordt jaarlijks door een vakjury toegekend aan meerdere producten in verschillende categorieën.

Tijdens de Dutch Design Week, die afgelopen zaterdag startte, zijn StairWalker en de andere producten die met een GIO Erkenning zijn bekroond te zien in het Klokgebouw in Eindhoven. De Dutch Design Week duurt nog tot en met 28 oktober.

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier voor huisliften, platformliften en trapliften en innovatieve producten zoals StairWalker in Nederland. ThyssenKrupp Encasa B.V. is een dochteronderneming van ThyssenKrupp Elevator en onderdeel van de Access Solutions operating unit, die wereldwijd ongeveer 1.200 medewerkers heeft en de productie, verkoop en service van deze producten verzorgt.

Met meer dan 46.000 medewerkers, een omzet van 5,3 miljard euro in het boekjaar 2010/2011 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator één van 's werelds toonaangevende liftbedrijven. Het portfolio bestaat uit personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, trapliften en platformliften, alsmede op maat gemaakte service-oplossingen voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk van ThyssenKrupp Elevator met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten. De business unit Elevator Technology brengt de wereldwijde activiteiten op het gebied van personenvervoerssystemen van de ThyssenKrupp Group samen.