ThyssenKrupp Encasa verbetert traplift met ASL-technologie

Swing traplift biedt comfort en ruimtebesparing dankzij het gepatenteerde draaimechanisme

Arina van Oost, Managing Director ThyssenKrupp Encasa Nederland
De trapleuning hoeft niet verwijderd te worden om plaats te maken voor deze traplift. Daardoor kunnen overige familieleden ook veilig gebruik blijven maken van de trap.
Arina van Oost, Managing Director ThyssenKrupp Encasa Nederland

ThyssenKrupp Encasa, leverancier van mobiliteitsoplossingen als huisliften, platformliften en trapliften, introduceert de Swing traplift met gepatenteerde ASL (Advanced Swivel and Leveling)-technologie. Deze technologie zorgt ervoor dat de stoel van de traplift kan draaien tijdens het gebruik en dat de rit soepel verloopt. De Swing traplift kan door de ASL-technologie aan weerszijden van de trap geïnstalleerd worden en precies op de vorm van de trap afgesteld worden. Hierdoor zijn de nieuwe trapliftmodellen ook geschikt voor de smalste trappen.

De ASL-technologie is ontwikkeld door ThyssenKrupp Encasa om tegemoet te komen aan de wensen en eisen van trapliftgebruikers met betrekking tot comfort, veiligheid, installatiemogelijkheden en ruimtebesparing.

In tegenstelling tot traditionele trapliften heeft de Swing traplift een draaibare zitting en voetsteun. De voetsteun zit niet vast aan de zitting waardoor deze verder naar voren geplaatst kan worden en de gebruiker zijn knieën minder ver hoeft te buigen. Ook is op- en afstappen gemakkelijker aangezien de stoel zowel boven- als onderaan de trap in de gewenste richting gedraaid kan worden. Doordat de draaibare componenten met de ASL-technologie op maat geprogrammeerd worden, kan de traplift precies op de vorm van de trap afgesteld worden en gaat de lift in één soepele beweging naar boven en beneden.

De Swing traplift kan over meerdere verdiepingen geïnstalleerd worden op trappen met een helling tot zeventig graden. Arina van Oost, Managing Director van ThyssenKrupp Encasa Nederland: “Bij alternatieve technologieën komen vaak stopmomenten of haperingen voor tijdens de rit, maar dankzij de nieuwe technologie verloopt elke rit met de Swing traplift vloeiend. De stoel bevindt zich dankzij het geavanceerde draaimechanisme altijd in een horizontale positie, onafhankelijk van de hoek van de rails. Hierdoor zit de gebruiker tijdens de hele rit in de meest comfortabele positie en wordt hij of zij niet gehinderd door obstakels of bochten.”

Door het monorailsysteem en de inklapbare stoel is de Swing traplift ruimtebesparend ten opzichte van andere trapliftmodellen. De zogenaamde "vertical short start" verkort het uitsteeksel van de rail aan de onderkant van de trap tot een lengte van minimaal  tien centimeter. Hierdoor is de Swing ook geschikt voor trappen met minimale ruimte bij de eerste traptrede. Van Oost: “Bovendien hoeft de trapleuning niet verwijderd te worden om plaats te maken voor deze traplift. Daardoor kunnen overige familieleden ook veilig gebruik blijven maken van de trap.”

De Swing traplift beschikt over verschillende veiligheidselementen, waaronder een snelheidsregelaar, een Emergency Lowering Device (ELD), een veiligheidsgordel en gebogen armleuningen. De bedieningselementen zijn ontworpen op basis van een hold-to-run-systeem, dat wil zeggen dat de lift stopt zodra de gebruiker de joystick loslaat. De traplift is dan ook gecertificeerd door het Liftinstituut en voldoet aan de Europese Machinerichtlijn en de Europese norm EN 81-40.

De nieuwe ASL-technologie wordt gedemonstreerd tijdens de beurs Zorgtotaal van 13 tot en met 15 maart in de Jaarbeurs te Utrecht.

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier voor huisliften, platformliften en trapliften en innovatieve producten zoals StairWalker in Nederland. ThyssenKrupp Encasa B.V. is een dochteronderneming van ThyssenKrupp Elevator en onderdeel van de Access Solutions operating unit, die de productie, verkoop en service van deze producten verzorgt.

Met meer dan 47.000 medewerkers, een omzet van 5,7 miljard euro in het boekjaar 2011/2012 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator één van 's werelds toonaangevende liftbedrijven. Het portfolio bestaat uit personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, trapliften en platformliften, alsmede op maat gemaakte service-oplossingen voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk van ThyssenKrupp Elevator met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten. De business unit Elevator Technology brengt de wereldwijde activiteiten op het gebied van personenvervoerssystemen van de ThyssenKrupp Group samen.