ThyssenKrupp in top 50 ‘Smartest Companies 2015’

MIT Technology Review heeft technologiebedrijf ThyssenKrupp AG opgenomen in de top 50 van ‘slimste bedrijven van 2015’. ThyssenKrupp heeft haar uitverkiezing te danken aan haar oplossingen om de toenemende verstedelijking het hoofd te bieden: de kabelloze lift MULTI en het snelle voetgangertransportsysteem ACCEL.

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT), wereldwijd een belangrijke naam op het gebied van technologisch onderzoek, stelt jaarlijks een lijst samen van de 50 slimste bedrijven. Volgens MIT Technology Review moet een bedrijf om de lijst te halen over écht innovatieve technologie beschikken, een businessmodel hebben dat zowel praktisch als ambitieus is, en koersbepalend zijn in zijn bedrijfstak.

Twee nieuwe technologieën van ThyssenKrupp liggen aan de basis van de 35e plek op de erelijst, namelijk voetgangertransportsysteem ACCEL en de eerste lift ter wereld zonder kabel, MULTI.

MULTI is een oplossing voor middelgrote en grote gebouwen waarin meerdere cabines zonder kabel in dezelfde schacht kunnen lopen. Dit metro-achtige liftsysteem verhoogt de totale capaciteit in een schacht met 50% en vermindert de ruimte die de lift in een gebouw in beslag neemt met de helft. De aandrijving van de MULTI-liften gebeurt door middel van de lineaire motortechnologie die ook bij magneettreinen gebruikt wordt, waardoor de liften geen kabel nodig hebben. Hierdoor kunnen ze zich zowel horizontaal als verticaal door gebouwen bewegen, hetgeen architecten een ongekende bewegingsvrijheid biedt bij het ontwerpen van gebouwen.

Recentelijk introduceerde ThyssenKrupp het zogeheten ‘ACCEL transportation system’, dat een oplossing biedt voor een aantal belangrijke nadelen van de toenemende verstedelijking, zoals opstoppingen, hoge transportkosten, lange wachtrijen, vervuiling en hoog energieverbruik. Ook dit systeem maakt gebruik van de magneettreintechnologie, en is op dit moment vooral in trek bij trein- en metrostations, luchthavens en winkelcentra. Het ACCEL-systeem kan in gebouwen of op luchtbruggen gebruikt worden, en kan voetgangers over een afstand tot 1.500 meter vervoeren met een snelheid van ruim 7 kilometer per uur. Passagiers die op de band lopen in plaats van stil te blijven staan, kunnen een snelheid bereiken van 12 kilometer per uur. Op deze manier reduceert ACCEL de wachttijden aanzienlijk; metrostations kunnen daardoor zo’n 30% meer mensen ontvangen en de overstaptijden op vliegvelden kunnen met ruim 60% omlaag.

De doelstelling van de innovaties van ThyssenKrupp is duidelijk: de leefbaarheid van steden vergroten. In 1950 leefde 30% van de wereldbevolking in steden, in 2050 zal dat cijfer rond de 70% liggen. Met oplossingen als de MULTI en ACCEL in het achterhoofd kunnen stedenbouwkundigen en architecten de mobiliteit en de leefbaarheid van stedelijke gebieden aanzienlijk verbeteren.

ThyssenKrupp staat op plek 35 in de top 50 van ‘slimste bedrijven van 2015’ en is het enige Duitse bedrijf in de lijst. Video’s van zowel MULTI als ACCEL zijn te bekijken via de newsroom van ThyssenKrupp Encasa.

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier van platformliften, trapliften en Home Elevators. ThyssenKrupp Encasa ontwikkelt, ontwerpt en implementeert oplossingen op maat voor haar klanten sinds 1953 en heeft meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van trapliften. Het bedrijf is onderdeel van de Elevator Technology business area.

De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 6,2 miljard euro in het boekjaar 2012/2013 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl