ThyssenKrupp levert liften voor vier van twaalf WK-stadions

ThyssenKrupp, internationaal opererend leverancier van liften, roltrappen en andere mobiliteitsoplossingen, heeft in het kader van de wereldkampioenschappen voetbal in Brazilië in totaal 68 liften geleverd, die zijn ingezet in maar liefst een derde van alle WK-stadions.

In de Arena da Baixada in Curitiba heeft ThyssenKrupp 18 liften geïnstalleerd, in het Estadio Beira Rio in Porto Alegre 23 stuks en in de Arena Castelao in Fortaleza 15 liften. Aan het nieuwe stadion Arena Pantanal in Cuiaba heeft het van oorsprong Duitse bedrijf 12 liften geleverd. Samen zullen deze energiezuinige liften aan het einde van het toernooi zo’n 200.000 voetbalfans vervoerd hebben. De draagkracht van 2.000 kg van een aantal van de liften is zo hoog en hun vloeroppervlak zo ruim, dat ze in principe in een keer twee complete teams samen met het arbitrale kwartet zouden kunnen vervoeren.

De liften die ThyssenKrupp in de Braziliaanse WK-stadions heeft geïnstalleerd, zijn toonbeelden van energie-efficiënte technologie en dragen bij aan het duurzame karakter van de WK-stadions. Ten bewijze daarvan heeft de United States Green Building Council (USGBC) aan zes stadions het LEED-certificaat (Leadership in Energy and Environmental Design) toegekend, waaronder aan één stadion dat uitgerust is met de liften van ThyssenKrupp.

Bovendien heeft ThyssenKrupp nog eens 17 liften geleverd voor een aanbouw aan de Arena Castelao, waarin de Braziliaanse sportfederatie en de organisatie voor architectuur en engineering gehuisvest zijn. ThyssenKrupp heeft ook het onderhoudscontract voor deze liften toegewezen gekregen.

Met hun versnellingsloze aandrijvingen en hun LED-verlichting passen de liften van ThyssenKrupp uitstekend in de plannen van de Brazilianen om duurzaam te bouwen; behalve van de energie-efficiënte liften maken veel gebouwen gebruik van zonnepanelen, regenwaterreservoirs en systemen voor gescheiden afvalinzameling.

Over ThyssenKrupp
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 6,2 miljard euro in het boekjaar 2012/2013 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met meer dan 49.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

photo:Rob de Haan
Rob de Haan