Krimpen aan den IJssel ,

thyssenkrupp onthult eerste kabelvrije lift

Meerdere cabines bewegen tegelijkertijd zowel horizontaal als verticaal door het gebouw

Technologieconcern thyssenkrupp onthult vandaag de MULTI, de allereerste lift die zich zonder kabel door de liftschacht beweegt en die zowel horizontaal als verticaal transport mogelijk maakt. In plaats van één cabine die door een verticale schacht op en neer gaat, bestaat de MULTI uit meerdere cabines die in de vorm van een lus door het gebouw bewegen. Ter vervanging van de liftkabels is de MULTI uitgerust met een meervoudig remsysteem en dubbel uitgevoerde, draadloze data- en energiesystemen. Vandaag introduceert thyssenkrupp het allereerste model in haar eigen, 246 meter hoge, testtoren in Rottweil, Duitsland.

De toenemende bevolking in stedelijke gebieden vraagt om steeds grotere en hogere gebouwen waarin de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Omdat de MULTI zowel horizontaal als verticaal door het gebouw beweegt en minder en kleinere schachten vereist, kan de bruikbare ruimte in het gebouw met wel 25% worden vergroot. De footprint van traditionele liften kan, afhankelijk van de hoogte van het gebouw, namelijk wel oplopen tot 40%.

Bovendien neemt de transportcapaciteit dankzij de MULTI met 50% toe en kan de stroombehoefte met wel 60% worden teruggebracht ten opzichte van traditionele liftsystemen. Hierdoor is de MULTI beduidend duurzamer dan de traditionele lift.

Andreas Schierenbeck, CEO bij thyssenkrupp Elevator: “Met de MULTI gaat de liftbouw een nieuw tijdperk in. Het is een ‘gamechanger’ in de manier waarop mensen zich vervoeren in gebouwen. Zo zullen alleen al de wachttijden bij de lift afnemen en zal de beschikbare ruimte in gebouwen aanzienlijk toenemen.”

Eerste klant al gecontracteerd
thyssenkrupp maakt vandaag ook haar eerste klant bekend voor de MULTI: de Duitse projectontwikkelaar OVG Real Estate. De liftproducent zal meerdere MULTI-systemen in de nieuwe toren van OVG Real Estate in Berlijn monteren. Coen van Oostrom, CEO bij OVG Real Estate: “We zijn heel blij dat we het eerste bedrijf zijn dat de MULTI implementeert. De liftinnovatie past precies bij het ontwerp van ons nieuwste gebouw, waarmee we continue innovatie, slimme technologie en duurzaamheid willen uitstralen."

De lancering in de testtoren wordt bijgewoond door bijna 200 vertegenwoordigers uit de bouwindustrie, zoals engineers, architecten en ontwikkelaars van over de hele wereld. Tijdens de lancering zullen diverse sprekers hun visie op de MULTI geven, zoals Andreas Schierenbeck, CEO van thyssenkrupp Elevator, Coen van Oostrom, CEO van OVG Real Estate en Antony Wood, Executive Director bij the Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH).

Voor meer informatie over MULTI, klik hier.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie, via +31 26 4431523 of via serge.beckers@wisse-worldcom.nl.

Over thyssenkrupp Elevator
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de thyssenkrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 7,2 miljard euro in het boekjaar 2014/2015 en klanten in 150 landen, is Thyssenkrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en

energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

thyssenkrupp, Engineering. Tomorrow. Together.
Engineering zit ons in het bloed. Technische toepassingen ontwikkelen, dat is wat we doen. Sterker nog, bij thyssenkrupp denken we in techniek. Of we nu op industriële complexen werken of op kantoor. Waar dan ook ter wereld. Dat betekent dat we constant werken aan nog slimmere, innovatievere oplossingen, voor zowel grote als kleine klanten. Dat doen we al 200 jaar.

En als het aan ons ligt, gaan we daar nog minstens 200 jaar mee door. Samen met onze klanten. Want wij kennen hen door en door, zij kennen en vertrouwen ons voor de volle 100%. Ongeacht of ze nou oplossingen zoeken voor hun fabrieken, voor hun werktuigbouwkundige uitdagingen, voor de toenemende verstedelijking of voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen: thyssenkrupp investeert in technologische innovaties en maakt de wereld daarmee stukje bij beetje een betere wereld. Dat beloven we u.

Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl

photo:Jeroen Mäkel
Jeroen Mäkel