thyssenkrupp opent testtoren in Rottweil

Sprong vooruit in ontwikkeling, test en certificering van liften voor flats en wolkenkrabbers

Met de start van de R&D-activiteiten in haar testtoren in het Duitse Rottweil maakt thyssenkrupp weer een grote stap voorwaarts in de liftsector. Door de groeiende bevolking en de daaraan inherente overbelaste stedelijke infrastructuur en de noodzaak tot hoogbouw wordt efficiënte mobiliteit in gebouwen alsmaar belangrijker. De toren stelt thyssenkrupp in staat nieuwe oplossingen te testen die de uitdagingen op het gebied van urbanisatie kunnen aangaan.

“Met de introductie van onze predictieve onderhoudsoplossing MAX en de integratie van Microsoft’s HoloLens in onze serviceprocessen hebben we aangetoond dat zelfs de conservatieve liftindustrie een revolutie kan ondergaan", zegt Andreas Schierenbeck, CEO van thyssenkrupp Elevator. "Met de testtoren in Rottweil kunnen we baanbrekende liftoplossingen ontwikkelen waarmee we de mobiliteit in steden een compleet andere invulling kunnen geven.”

Een oplossing die binnenkort zal worden getest in Rottweil, is de MULTI. In de toren bevinden zich twaalf schachten, waarvan drie voorbehouden zijn voor dit nieuwe liftsysteem. Het lineair aangedreven MULTI-systeem maakt gebruik van de magnetische levitatie-technologie die oorspronkelijk ontwikkeld is voor de Transrapid trein. Dit biedt een aantal voordelen: door de kabelloze constructie kunnen meerdere liftcabines in één schacht opereren, waardoor de transportcapaciteit met 50 procent verhoogd wordt. Daarnaast wordt de benodigde ruimte voor de liftschacht in het gebouw gehalveerd. MULTI biedt ten slotte ongekende mogelijkheden in het ontwerp van gebouwen, omdat de liften zowel horizontaal als verticaal kunnen bewegen.

In de 246 meter hoge toren zijn testen met liftsnelheden tot maximaal 64,8 km/uur (18 m/ s) mogelijk.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie, via +31 26 4431523 of via serge.beckers@wisse-worldcom.nl of met Jeroen Mäkel, Marketing Manager bij thyssenkrupp Encasa via +31 180 530 829 of via JMaekel@tkencasa.nl.

Over thyssenkrupp Elevator

De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de thyssenkrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 7,2 miljard euro in het boekjaar 2014/2015 en klanten in 150 landen, is Thyssenkrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en

energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

photo:Jeroen Mäkel
Jeroen Mäkel