ThyssenKrupp roept stadsplanners op tot duurzaam denken

ThyssenKrupp heeft berekend dat gebouwen 40% van de wereldwijde energieconsumptie voor hun rekening nemen. Het Duitse bedrijf roept stadsplanners en beleidsmakers op in te zetten op energiezuinige oplossingen bij hun stadsontwikkeling.

In het kader van de EE Global Summit in Washington DC, waar kopstukken uit verschillende sectoren spraken over energie-efficiëntie, zei Andreas Schierenbeck, CEO van ThyssenKrupp Elevator AG: “De techniek in onze gebouwen gaat gemiddeld 15 jaar mee. In haar huidige vorm is die in ieder geval qua energieverbruik verre van optimaal; lift-, verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsinstallaties zouden in principe veel efficiënter kunnen draaien. Het is dus zaak om deze nu al op het gewenste niveau te brengen, anders zitten we tot 2030 vast aan een slechte energiebalans.”

Doordat de techniek niet optimaal benut wordt en de desbetreffende installaties bovendien 15 jaar mee moeten gaan, zal ieder bedrijfspand dat nu gebouwd wordt het komende anderhalve decennium gemiddeld 12.000 MWh aan elektriciteit verbruiken. Alleen al in de VS worden jaarlijks meer dan 150.000 nieuwe gebouwen neergezet, die samen goed zijn voor een ‘gegarandeerd energieverbruik’ van 120 TWh per jaar. Dit is evenveel als heel Nederland in totaal jaarlijks aan elektriciteit nodig heeft. Een reductie van 10% van dit geplande energieverbruik zou over die periode van 15 jaar een besparing betekenen van 180 TWh, oftewel het equivalent van 180 miljoen ton CO2. Ter illustratie: dit komt overeen met een wereldwijde reductie van het aantal auto’s met 2 miljoen per jaar, of een toename van het bomenbestand met 3 miljard per jaar.

Schierenbeck: “Het energiedebat is niet nieuw, maar krijgt door de snel toenemende verstedelijking een extra, spoedeisendere dimensie. Tegen 2030 woont 60% van de wereldbevolking in een stedelijk gebied, en het energieverbruik in deze gebieden zal met een kwart toenemen. De gebouwen zoals wij die nu kennen, gebruiken simpelweg te veel energie. Het is dus van eminent belang dat de mensen die zich met stadsplanning en architectuur bezighouden gaan nadenken over duurzaamheid.”

Met een aandeel van maar liefst 40% in de energierekening zijn bedrijfsgebouwen een cruciaal agendapunt in het energiedebat. In steden, waar horizontale ruimte steeds schaarser wordt en men noodgedwongen de verticale ruimte zoekt, spelen liften logischerwijs een steeds grotere rol. Dit zijn dan ook bij uitstek de installaties waar grote energiewinst te behalen is.

Dat doet ThyssenKrupp bijvoorbeeld met zijn TWIN-systeem, waarmee twee liftcabines van dezelfde schacht gebruik kunnen maken. Met dit systeem kan het energieverbruik van een gebouw met 27% verlaagd worden, en kan het totale elektriciteitsverbruik zelfs gehalveerd worden ten opzichte van andere technologieën. Dit soort liften kan bovendien ingezet worden als energiegenerator, door de kinetische energie die de lift genereert om te zetten in elektriciteit en deze weer in circulatie te brengen. Op deze manier wordt het mogelijk het energieverbruik van een gebouw met maar liefst 30% te verlagen. Het ombouwen van oudere liften is ook mogelijk; als oude modellen weer voldoen aan de nieuwste stand van de techniek kan het energieverbruik met zelfs 70% omlaag.

Schierenbeck ten slotte: “We kunnen niet langer om duurzaamheid heen bij stadsplanning, en liften zullen hierin een steeds grotere rol gaan spelen. Maar we moeten wel nu beginnen. De expertise is er, de producten staan ook klaar voor gebruik. De uitdaging bestaat erin het proces in gang te zetten en onze gebouwen klaar te maken voor de toekomst.”

Over ThyssenKrupp Elevator
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 6,4 miljard euro in het boekjaar 2013/2014 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met meer dan 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.
Meer informatie is te vinden via http://www.thyssenkrupp-elevator.com/.