thyssenkrupp zet Microsoft HoloLens in voor het inmeten van trapliften

Klant ziet traplift geprojecteerd in eigen woning via Mixed-Reality

Technologieconcern thyssenkrupp heeft aangekondigd de Microsoft HoloLens-technologie voortaan ook voor het inmeten van haar trapliften te gaan gebruiken. thyssenkrupp zette de technologie eerder al in bij haar onderhoudswerkzaamheden aan liften.Met de HoloLens, ‘een mixed-reality device', kunnen de adviseurs van thyssenkrupp de trap van de klant al bij het eerste bezoek inmeten. Het device visualiseert de meetgegevens in een ‘Mixed-Reality'-omgeving, waarin de klant de traplift in zijn eigen woning geprojecteerd ziet. Met de HoloLens speelt thyssenkrupp in op de toenemende vraag naar op maat gemaakte mobiliteitsoplossingen voor in huis, waarbij snelheid van levering voorop staat. Door gebruik te maken van de HoloLens kan de levertijd van een traplift met factor vier worden teruggebracht.

Dankzij de HoloLens zijn de adviseurs van thyssenkrupp in staat een zeer realistisch beeld van de traplift in de woning van de klant te visualiseren. Het device meet naast de trapoppervlakten ook eventuele obstakels zoals een verwarming langs de trap, lichtschakelaars en de afstand tot de muur. Dankzij de visualisatie van de traplift kan de senior perfect aangeven welke bekleding, welk type stoel en welke railkleur het beste bij zijn interieur past.

Andreas Schierenbeck, CEO van thyssenkrupp Elevator: "De HoloLens maakt het mogelijk om mobiliteitsoplossingen in huis te visualiseren en de klantbeleving verder te verbeteren. Hiermee hopen we een nog grotere bijdrage te kunnen leveren aan de levenskwaliteit van senioren, ook als hun mobiliteit achteruit gaat.

De HoloLens-technologie voor trapliften komt als geroepen: de vraag naar mobiliteitsoplossingen voor in huis neemt in rap tempo toe. De wereldbevolking neemt toe en wordt bovendien, door de verbeterde levenstandaarden en gezondheidszorg, steeds ouder. Bovendien geldt in veel landen, waaronder Nederland, dat senioren door de aangepaste wetgeving verplicht worden langer zelfstandig thuis te wonen, omdat zij pas later in aanmerking komen voor een zorginstelling.

Het gebruik van de nieuwe technologie helpt senioren bovendien zich goed te informeren over mobiliteitsoplossingen. Geen overbodige luxe, want uit onderzoek onder zo'n 11.000 senioren blijkt dat bijna de helft zijn huidige woning niet geschikt vindt om in de toekomst te blijven wonen. Daarentegen bleek uit het onderzoek dat slechts 9 procent al op zoek is gegaan naar informatie over hulpmiddelen voor in huis. Het onderzoek was een initiatief van onder andere thyssenkrupp.

thyssenkrupp staat al lang bekend om haar oplossingen voor senioren om zelfstandig en comfortabel langer thuis te wonen. Met het gebruik van de HoloLens speelt het technologieconcern nog beter in op drie cruciale factoren bij trapliften. Ten eerste is iedere trap anders, waardoor een traplift een op maat gemaakte oplossing is die moet voldoen aan de persoonlijke wensen van de individuele klant. Daarnaast is er sprake van een emotionele factor: senioren moeten accepteren dat ze minder mobiel worden en een hulpmiddel nodig hebben; de visualisaties met de HoloLens helpen om letterlijk alles in perspectief te zien. Ten slotte is de klant van vandaag gewend aan een snelle service en levertijd, iets waar de HoloLens een zeer grote rol in kan spelen.

thyssenkrupp heeft de HoloLens al bij meer dan 100 klanten in Nederland, Spanje en Duitsland getest. De reacties waren zeer positief.

Innovaties van thyssenkrupp
De inzet van HoloLens voor trapliften volgt op een aantal andere technologische innovaties van thyssenkrupp, zoals MAX, de HoloLens-technologie voor liftonderhoud en de MULTI. Dankzij MAX kan de stilstand van de lift voor onderhoud met 50 procent worden teruggedrongen. Met de HoloLens-technologie voor liftonderhoud kunnen servicetechnici hun werk veiliger en efficiënter uitvoeren. MULTI is een lift die zowel horizontaal als verticaal beweegt, waardoor de transportcapaciteit met 50% toeneemt en de footprint van de lift zelfs afneemt.

Over thyssenkrupp Elevator
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de thyssenkrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 7,2 miljard euro in het boekjaar 2014/2015 en klanten in 150 landen, is Thyssenkrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve enenergie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

thyssenkrupp, Engineering. Tomorrow. Together.
Engineering zit ons in het bloed. Technische toepassingen ontwikkelen, dat is wat we doen. Sterker nog, bij thyssenkrupp denken we in techniek. Of we nu op industriële complexen werken of op kantoor. Waar dan ook ter wereld. Dat betekent dat we constant werken aan nog slimmere, innovatievere oplossingen, voor zowel grote als kleine klanten. Dat doen we al 200 jaar.En als het aan ons ligt, gaan we daar nog minstens 200 jaar mee door. Samen met onze klanten. Want wij kennen hen door en door, zij kennen en vertrouwen ons voor de volle 100%. Ongeacht of ze nou oplossingen zoeken voor hun fabrieken, voor hun werktuigbouwkundige uitdagingen, voor de toenemende verstedelijking of voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen: thyssenkrupp investeert in technologische innovaties en maakt de wereld daarmee stukje bij beetje een betere wereld. Dat beloven we u. Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl

photo:Jeroen Mäkel
Jeroen Mäkel