Wetenschappelijk onderzoek beoordeelt StairWalker als optimaal trainingsapparaat

Snelle behandelingsresultaten en kostenbesparing dankzij innovatie in de fysiotherapie

De StairWalker heeft aantoonbaar een enorme orthopedische ontlasting tot gevolg die het met name personen met knie- of heupproblemen mogelijk maakt om een trap met minder of zelfs zonder pijn op en af te lopen.
Professor Jürgen Freiwald, Bergische Universität Wuppertal
Patiënten voelen zich bij het traplopen en bij de training met het apparaat veilig, wat sneller tot resultaten bij de behandeling kan leiden.
Professor Jürgen Freiwald, Bergische Universität Wuppertal

De StairWalker van ThyssenKrupp Encasa is het eerste apparaat dat een zelfstandige, pijnverlagende en veilige training mogelijk maakt bij orthopedische, neurologische en hart- en stofwisselingsziekten. Tot deze conclusie komt een studie aan de Bergische Universiteit Wuppertal. Professor Jürgen Freiwald, hoofd van de faculteit voor bewegingswetenschappen, onderzocht samen met sportwetenschappers van adviesorganisatie SportsMedicalConsult uit Essen de werking en het toepassingsgebied van de StairWalker.

Aan het onderzoek namen 22 proefpersonen deel in de leeftijd van 56 tot 76 jaar, waaronder ook mensen met verschillende mobiliteitsbeperkingen ten gevolge van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en orthopedische ziekten. Hieruit blijkt dat traplopen met de StairWalker resulteert in een ontlasting van het bewegingsapparaat van ongeveer 25 procent, en in sommige gevallen zelfs tot 30 procent.

De StairWalker bestaat uit een rail, een aandrijving en een beugel die langs de trap zijn gemonteerd. De gebruiker gaat hierin rechtop staan, steunt op zijn armen en start de StairWalker met een druk op de knop. Bij het oplopen van de trap duwt de StairWalker zachtjes in de rug, bij het aflopen van de trap vormt het frame voor het lichaam een veiligheidsbeugel.

"De StairWalker heeft aantoonbaar een enorme orthopedische ontlasting tot gevolg die het met name personen met knie- of heupproblemen mogelijk maakt om een trap met minder of zelfs zonder pijn op en af te lopen," aldus professor Jürgen Freiwald. "Bovendien laten de gelijktijdig gestegen hartslagwaarden ondubbelzinnig zien dat er toch een belasting van hart en bloedvaten plaatsvindt - een belangrijke voorwaarde voor een trainingseffect voor het terugkrijgen van de mobiliteit."

Tegen deze achtergrond is de StairWalker een innovatie in de fysiotherapie. Het apparaat biedt het voordeel dat patiënten zelfstandig, met minder of geen pijn, veilig en met een natuurlijke loop op de trap kunnen trainen. Met de huidige methoden is dat niet mogelijk. Bovendien biedt de StairWalker een sterk gevoel van veiligheid bij het traplopen. Dit veilige gevoel werd door meer dan negentig procent van de proefpersonen in de hoogste categorie gewaardeerd. "Het gevoel van veiligheid bepaalt of iemand sowieso iets doet," legt professor Freiwald uit. “Patiënten voelen zich bij het traplopen en bij de training met het apparaat veilig, wat sneller tot resultaten bij de behandeling kan leiden," aldus Freiwald.

Een ander voordeel is dat patiënten na instructie ook zelfstandig, zonder fysiotherapeut, kunnen trainen, waardoor de efficiëntie verbetert en men kosten bespaart. Bovendien beperkt de StairWalker het valrisico en de kosten die gemoeid zijn met vallen. En die kunnen aanzienlijk zijn: bijna een derde van de mensen boven de 65 valt eenmaal per jaar. Als preventieve maatregel voorkomt de training in het beste geval operaties, omdat dagelijks trainen met de StairWalker deconditioneren ten gevolge van ouderdom en gebrek aan beweging tegengaat.

De StairWalker van ThyssenKrupp Encasa kan op vrijwel elke rechte trap geïnstalleerd worden, is vrij verkrijgbaar en maakt hierdoor dagelijkse training thuis mogelijk, wat bijdraagt aan een blijvend resultaat van de therapie.

Het onderzoeksrapport kan gratis als PDF worden aangevraagd via [e-mailadres].

ThyssenKrupp Encasa B.V. is een toonaangevende leverancier van platformliften, trapliften en Home Elevators. ThyssenKrupp Encasa ontwikkelt, ontwerpt en implementeert oplossingen op maat voor haar klanten. Het bedrijf is onderdeel van de Elevator Technology business area.

De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de ThyssenKrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 5,7 miljard euro euro in het boekjaar 2011/2012 en klanten in 150 landen, is ThyssenKrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met meer dan 47.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.